روسیه: برنامه‌ای برای اشغال اوکراین نداریم

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، پس از این دیدار به خبرنگاران گفت " به همکاران‌مان توضیح دادیم که برنامه و نیتی برای حمله به اوکراین نداریم." بی‌بی‌سی: بعد از دیدار هفت ساعته مقام‌های آ

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، پس از این دیدار به خبرنگاران گفت " به همکاران‌مان توضیح دادیم که برنامه و نیتی برای حمله به اوکراین نداریم."


بی‌بی‌سی: بعد از دیدار هفت ساعته مقام‌های آمریکا و روسیه، در روز دوشنبه - دهم ژانویه - دو طرف صرفا بر سر تلاش بیشتر و دو جانبه برای کاهش تنش‌ها توافق کردند. پس از مذاکرات هم نشانه‌‌ای از پیشرفت قابل‌توجه دیده نشده است.

گفته می‌شود حدود ۱۰۰ هزار نفر از نیروهای روسیه در مرز این کشور با اوکراین حضور دارند. موضوعی که باعث نگرانی‌ از حمله قریب‌الوقوع روسیه و هشدار غرب به مسکو شده است.

آمریکا گفته است اگر روسیه به اوکراین حمله کند، تحریم‌های تازه‌ای علیه این کشور اعمال خواهد کرد. در همین حال روسیه نیز هشدار داده است "خطر درگیر شدن" با مسکو را دست‌کم نگیرد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، پس از این دیدار به خبرنگاران گفت " به همکاران‌مان توضیح دادیم که برنامه و نیتی برای حمله به اوکراین نداریم."

به گفته آقای ریابکوف روس‌‌ها به همتایان آمریکایی خود گفته‌اند "تمام اقدامات برای آموزش رزمی نیروها در داخل خاک خودمان انجام می‌شود و هیچ دلیلی برای ترس از سناریوی تشدید تنش‌ها در این زمینه وجود ندارد."

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، این گفت‌وگوها را "صریح و بی‌پرده" توصیف کرده که برای درک بهتر نگرانی‌های امنیتی دو طرف طراحی شده‌اند.

خانم شرمن گفته است آمریکا پیشنهادهای روسیه از جمله درباره رد عضویت اوکراین در سازمان ناتو را نپذیرفته است.

بنا به گفته او، هیئت مذاکره‌کنندگان آمریکا به روس‌ها گفته‌ است که هر نوع تهاجم این کشور با "هزینه و پیامدهایی بسیار فراتر از آنچه در سال ۲۰۱۴ رخ داد" روبه‌رو خواهد شد. اشاره خانم شرمن به زمانی است که روسیه، شبه‌جزیره کریمه اوکراین را به خاک خود ضمیمه کرد.

او افزود این پیامدها ممکن است شامل تحریم سازمان‌های مالی کلیدی، کنترل صادرات و تقویت موقعیت نیروهای ناتو در قلمروی متحدان آمریکا و افزایش کمک‌های امنیتی به اوکراین باشد.

گفت‌وگوهای ژنو نخستین دور از چند دیدار میان روسیه، آمریکا و متحدان‌شان است. این ملاقات‌ها از جمله شامل دیدار در مقر ناتو در بروکسل و کمیسیون دائمی سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا خواهد بود که روسیه هم در آن حضور دارد.

جیمز لندل، گزارشگر امور دیپلماتیک بی‌بی‌سی، می‌گوید در حالی که دو طرف به توافق بسیار کوچکی دست پیدا کرده‌اند، نگرانی‌های خود را نیز ابراز کرده و خواسته‌اند دست‌کم دیدارها در آینده تکرار شود.با این حال شکاف میان دو طرف هنوز بسیار عمیق است.

به گفته این خبرنگار بی‌بی‌سی، آمریکا از روسیه خواسته است موقعیت را تغییر دهد و نیروهایش را از مرز اوکراین دور کند، اما روسیه چنین اطمینانی نداده است.

روسیه نیز خواسته ناتو ضمانت بدهد که هرگز به اوکراین پیشنهاد عضویت در این پیمان نخواهد داد؛ درخواستی که آمریکا آن را رد کرده است. در مقابل آمریکا پیشنهاد داده که دو کشور تمرین‌های نظامی خود و استقرار موشک‌هایشان را محدود کنند اما گمان نمی‌رود که این برای روسیه کافی باشد.

افراد خوش‌بین به این واقعیت اشاره می‌کنند که گفت‌وگوها حرفه‌ای بوده و و آنها با هم برخورد تندی نداشته‌اند و روسیه مصرانه گفته است که قصد حمله به اوکراین ندارد. بدبینان به این موضوع توجه کرده‌اند که حتی پس از چنین تضمین‌هایی مقام‌های آمریکا گفته‌اند هنوز مطمئن نیستند که روسیه در یافتن راه‌حل دیپلماتیک این بحران جدی باشد.



منبع : پايگاه خبري تحليلي انتخاب