طرح قطعنامه منع سلاح اتمی در فضا توسط آمریکا و ژاپن با انتقاد روسیه مواجه شد

نماینده ایالات متحده در سازمان ملل از طرح قطعنامه‌ای در شورای امنیت برای منع کاربرد سلاح اتمی در فضا خبر داد. روسیه این قطعنامه را «سیاسی و به دور از واقعیت» خواند. لیندا تامس گرینفیلد، نماینده آمریکا

طرح قطعنامه منع سلاح اتمی در فضا توسط آمریکا و ژاپن با انتقاد روسیه مواجه شد نماینده ایالات متحده در سازمان ملل از طرح قطعنامه‌ای در شورای امنیت برای منع کاربرد سلاح اتمی در فضا خبر داد. روسیه این قطعنامه را «سیاسی و به دور از واقعیت» خواند. لیندا تامس گرینفیلد، نماینده آمریکا، روز دوشنبه، ۲۸ اسفند، ضمن خبر دادن از این قطعنامه که آمریکا و ژاپن به طور مشترک تهیه کرده‌اند تأکید کرد که قرار دادن هر گونه سلاح اتمی در مدار زمین «خطرناک و غیرقابل پذیرش» است.


نماینده ایالات متحده در سازمان ملل از طرح قطعنامه‌ای در شورای امنیت برای منع کاربرد سلاح اتمی در فضا خبر داد. روسیه این قطعنامه را «سیاسی و به دور از واقعیت» خواند.

لیندا تامس گرینفیلد، نماینده آمریکا، روز دوشنبه، ۲۸ اسفند، ضمن خبر دادن از این قطعنامه که آمریکا و ژاپن به طور مشترک تهیه کرده‌اند تأکید کرد که قرار دادن هر گونه سلاح اتمی در مدار زمین «خطرناک و غیرقابل پذیرش» است.

اواخر بهمن‌ماه سال جاری جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت که روسیه در حال ساخت یک سلاح «نگران‌کننده» جدید ضدماهواره‌ای است. او اضافه کرد که روسیه هنوز چنین سلاحی را در فضا مستقر نکرده است.

چند روز بعد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، گزارش‌ها در خصوص قصد مسکو برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را رد کرد و گفت: «ما همیشه مخالف استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا بوده و هستیم.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل روز دوشنبه از تمایل آمریکا برای همکاری با روسیه و چین در این زمینه «بدون پیش‌شرط» خبر داد.

با این حال روسیه به این گونه اظهار نظرها روی خوش نشان نداد و معاون نماینده روسیه در سازمان ملل در واکنش به خبر قطعنامه‌ای ویژه سلاح اتمی در فضا واشینگتن را به «پروپاگاند» و «سیاسی‌کاری» متهم کرد.

دمیتری پولیانسکی، نماینده روسیه، چنین نظر داد که متن قطعنامه آمریکا و ژاپن را کارشناسان و متخصصان بررسی نکرده‌اند و طرح قطعنامه جز «پروپاگاندی دیگراز طرف واشینگتن» نیست.

۱۱۴ کشور از جمله آمریکا و روسیه در سال ۱۹۶۷ «معاهده‌ فضای خارج از جو» را امضا کردند که به‌موجب آن ارسال یا توسعه سلاح اتمی در مدار زمین ممنوع است.

به گفته کاخ سفید، سلاح فضایی جدید که آمریکا می‌گوید روسیه در حال توسعه آن است این معاهده را نقض می‌کند.


منبع : پايگاه خبري تحليلي انتخاب