ورود توریست‌ها به منطقه گیشاها در کیوتو ژاپن ممنوع می‌شود

اگر به کیوتو، پایتخت باستانی ژاپن سفر کرده باشید، احتمالا چشم‌تان به یک گِیشا افتاده است که با صورتی که به رنگ سفید درآمده و کیمونویی زیبا، با قدم‌های کوتاه و تند در حال رفتن به سوی قرار بعدی‌ در کوچه

ورود توریست‌ها به منطقه گیشاها در کیوتو ژاپن ممنوع می‌شود اگر به کیوتو، پایتخت باستانی ژاپن سفر کرده باشید، احتمالا چشم‌تان به یک گِیشا افتاده است که با صورتی که به رنگ سفید درآمده و کیمونویی زیبا، با قدم‌های کوتاه و تند در حال رفتن به سوی قرار بعدی‌ در کوچه‌های تنگ و باریک منطقه مشهور گیون است. مردم می‌گویند دیدن آنها مثل «یک لحظه جادویی» است.


بی بی سی: اگر به کیوتو، پایتخت باستانی ژاپن سفر کرده باشید، احتمالا چشم‌تان به یک گِیشا افتاده است که با صورتی که به رنگ سفید درآمده و کیمونویی زیبا، با قدم‌های کوتاه و تند در حال رفتن به سوی قرار بعدی‌ در کوچه‌های تنگ و باریک منطقه مشهور گیون است.

مردم می‌گویند دیدن آنها مثل «یک لحظه جادویی» است.

گیشاها بخشی نمادین از فرهنگ ژاپنی هستند، تفریحگرانی که در هنرهای سنتی مختلف از جمله رقص و موسیقی آموزش دیده‌اند.

اما اکنون مقام‌های شهر کیوتو تصمیم گرفته‌اند کوچه‌های خصوصی محله گیشاهای این شهر را ببندند. ایسوکازو اوتا، یکی از مقام‌های محلی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «ما در ماه آوریل تابلوهایی نصب خواهیم کرد که گردشگران را از ورود به خیابان‌های خصوصی ما منع می‌کند.»

کوچه‌های باریک و خیابان‌های قدیمی و زیبای محله گیون با ازدحام توریست‌هایی روبرو است که غالبا به صورت گروهی به دنبال راهنماهای گردشگری هستند که آن منطقه را نشان مردم می‌دهند و مرتب در نقاط مختلف می‌ایستند تا توضیحاتی درباره آنجا بدهند.

این محله یکی از مراکز محبوب توریست‌ها در کیوتو است. این منطقه با کوچه‌های پر پیچ و خم و با معابد، باغ‌ها و چای‌خانه‌های زیبا و تماشایی‌اش مشهور است. در همین محله است که گیشاها و کارآموزان آنها، مایکوها کیمونو (لباس سنتی ژاپنی) به تن می‌کنند، موهای خود را آرایش و تزیین می‌کنند و مشغول اجرای رقص و موسیقی هستند.

گردشگران خارجی با دوربین‌هایشان به محله گیون هجوم می‌برند به امید این که بتوانند زنانی را ببینند که در راه کلاس رقص یا یک مهمانی مجلل شام هستند.

ازدحام بیش از حد توریست‌ها

سال‌ها است که حضور توریست‌های بیش از حد ذوق‌زده‌، شکایت ساکنان محلی را در پی داشته و مقام‌های محلی هم می‌گویند که «گردشگران خارج از کنترل» گیشاها را آزار می‌دهند،‌ و گاهی آنها مجبور به عکس گرفتن می‌کنند یا موهایشان را لمس می‌کنند.

با وقفه‌ای که همه‌گیری کرونا وقفه‌ای در صنعت توریسم ایجاد کرد، این مشکلات هم فروکش کرد اما حالا دوباره توریست‌ها با تمام قوا برگشته‌اند.

اوتا یکی از نمایندگان شورای شهر گیون می‌گوید که بعضی از گردشگران وقتی گیشاها را در کوچه‌های باریکی که عرض آنها تنها یکی دو متر است می‌بینند، «مثل پاپاراتزی‌ها (عکاسان سمج رسانه‌ها) رفتار می‌کنند».

خیابان‌های عمومی منطقه به روی توریست‌ها باز خواهد ماند و به همین دلیل این منطقه و سایر نقاط شهر کیوتو همچنان مملو از گردشگرانی خواهد بود که از داخل ژاپن یا از نقاط دیگر جهان آمده‌اند.

سالانه بیش از ۲۵ میلیون گردشگر به ژاپن سفر می‌کند تا از غذاهای خوشمزه، فناوری پیشرفته، باغ‌های بی‌نظیر و طبیعت باشکوه ژاپن مانند کوه فیجی و شکوفه‌های گیلاس لذت ببرند.

سال ۲۰۱۹ مسافران ورودی به ژاپن حدود ۳۲ میلیون نفر بودند. این تعداد در سال ۲۰۲۱ به تنها ۲۵۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد اما شمار مسافران امسال احتمالا به سطح سال ۲۰۱۹ خواهد رسید یا حتی از آن هم بیشتر خواهد شد.

این آمار و ارقام بسیاری از ساکنان گیون را نگران کرده است. شورای محلی آنها برای نشان دادن بی‌میلی ساکنان به هجوم دسته‌های گردشگران،‌چند ماه پیش اعلام کرد که «کیوتو یک پارک تفریحی نیست».


منبع : پايگاه خبري تحليلي انتخاب