اسلواکی: غرب قراردادهای اعزام نیرو به اوکراین را بررسی می‌کند

نخست‌وزیر اسلواکی گفت: چندین کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا در حال بررسی اعزام سربازان به اوکراین به صورت توافقنامه‌های دوجانبه هستند. ایرنا: نخست‌وزیر اسلواکی گفت: چن

اسلواکی: غرب قراردادهای اعزام نیرو به اوکراین را بررسی می‌کند نخست‌وزیر اسلواکی گفت: چندین کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا در حال بررسی اعزام سربازان به اوکراین به صورت توافقنامه‌های دوجانبه هستند.


ایرنا: نخست‌وزیر اسلواکی گفت: چندین کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا در حال بررسی اعزام سربازان به اوکراین به صورت توافقنامه‌های دوجانبه هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رابرت فیکو روز دوشنبه پیش از نشست سران اروپایی در پاریس که قرار است اواخر امروز برگزار شود، افزود: این موضوعات [نشست پاریس] حاکی از آن است که تعدادی از کشورهای عضو ناتو و اتحادیه اروپا در نظر دارند که نیروهای خود را به صورت [توافقنامه‌های] دوجانبه به اوکراین بفرستند.

بر اساس این گزارش، نخست‌وزیر اسلواکی که مدت‌هاست با ارائه تدارکات نظامی به اوکراین مخالف بوده و از نظر برخی منتقدان، طرفدار روسیه است، هیچ جزئیاتی در این باره ارائه نکرد و دیگر رهبران اروپایی در مورد اظهارات وی، اظهار نظر فوری نکردند.

وی با بیان اینکه نمی‌توانم بگویم آنها برای چه هدفی و چه کاری باید این اقدامات را انجام دهند، تاکید کرد: اسلواکی، یکی از اعضای اتحادیه اروپا و ائتلاف نظامی ناتو، هیچ سربازی به اوکراین اعزام نخواهد کرد.

فیکو با تاکید بر اینکه «اطلاعات بیشتری را نمی‌توان برای عموم فاش کرد»، هشدار داد که خطر تشدید گسترده درگیری‌ها در اوکراین را می‌بیند.

بر پایه گزارش رویترز، فرانسه اعلام کرده است که حدود ۲۰ رهبر اروپایی، از جمله نخست‌وزیر اسلواکی روز دوشنبه در پاریس گرد هم می‌آیند تا به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، پیامی مبنی بر عزم اروپایی‌ها در مورد حمایت از اوکراین ارسال کنند.

فیکو همچنین گفت که برگزاری این نشست نشان می‌دهد که راهبرد غرب در مورد اوکراین شکست خورده است.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.


منبع : پايگاه خبري تحليلي انتخاب