عربستان چهار درصد از سهام غول نفتی جهان را واگذار می‌کند

ولیعهد عربستان سعودی از انتقال چهار درصد از سهام شرکت نفتی «آرامکو» به یکی از شرکت‌های تابعه صندوق سرمایه‌گذاری مستقل این کشور خبر داد. آرامکو دارای ارزش بازاری حدود دو تریلیون دلار است که به ترتیب پس

ولیعهد عربستان سعودی از انتقال چهار درصد از سهام شرکت نفتی «آرامکو» به یکی از شرکت‌های تابعه صندوق سرمایه‌گذاری مستقل این کشور خبر داد. آرامکو دارای ارزش بازاری حدود دو تریلیون دلار است که به ترتیب پس از اپل و مایکروسافت، سومین شرکت با ارزش جهان است.


ولیعهد عربستان سعودی از انتقال چهار درصد از سهام شرکت نفتی «آرامکو» به یکی از شرکت‌های تابعه صندوق سرمایه‌گذاری مستقل این کشور خبر داد.

آرامکو دارای ارزش بازاری حدود دو تریلیون دلار است که به ترتیب پس از اپل و مایکروسافت، سومین شرکت با ارزش جهان است.

با تصمیم محمد بن سلمان که توسط خبرگزاری دولتی عربستان سعودی اعلام شد، چهار درصد از سهام آرامکو به «شرکت سرمایه گذاری سنابل» واگذار می‌شود. این شرکت زیر مجموعه صندوق سرمایه گذاری دولتی موسوم به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی است.

در بیانیه‌ای که به مناسبت این تصمیم منتشر شد آمده است: «این انتقال همچنین موقعیت مالی قوی و رتبه اعتباری صندوق سرمایه‌گذاری عمومی را تقویت خواهد کرد.»

آرامکوی عربستان سعودی که به‌طور رسمی با نام شرکت نفت عربستان سعودی شناخته می شود، انتقال سهام به «سنابل» را تایید کرد. دولت عربستان سعودی با بیش از ۹۰ درصد سهام، بزرگترین سهامدار این شرکت نفتی است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آرامکو در گزارشی در بازار سهام عربستان سعودی موسوم به «تداول» گفت که این یک واگذاری خصوصی بین دولت و «سنابل» است و این شرکت طرف واگذاری نیست و هیچ قراردادی منعقد نکرده و هیچ گونه درآمدی از این واگذاری پرداخت نکرده و دریافت نکرده است.

آرامکو گزارش داد که در سال گذشته ۱۶۱ میلیارد دلار سود کسب کرده است که بالاترین سود ثبت شده توسط یک شرکت سهامی عام است. به گفته این خبرگزاری این سطح از سودآوری ناشی از افزایش قیمت انرژی پس از تهاجم روسیه به اوکراین و تحریم فروش نفت و گاز طبیعی مسکو در بازارهای غربی است.



منبع : پايگاه خبري تحليلي انتخاب