کاهش رتبهٔ اعتبار مالی اسرائیل و ادامهٔ تظاهرات معترضان علیه دولت نتانیاهو

در پی انتشار بیانیهٔ شرکت اعتبارسنجی مالی آمریکایی «مودیز» که رتبهٔ اعتباری اسرائیل را کاهش داد، صد‌ها هزار اسرائیلی تجمعات اعتراضی تازه‌ای علیه دولت بنیامین نتانیاهو برگزار کردند. سخنرانان در این اعت

در پی انتشار بیانیهٔ شرکت اعتبارسنجی مالی آمریکایی «مودیز» که رتبهٔ اعتباری اسرائیل را کاهش داد، صد‌ها هزار اسرائیلی تجمعات اعتراضی تازه‌ای علیه دولت بنیامین نتانیاهو برگزار کردند. سخنرانان در این اعتراضات که شامگاه شنبه ۲۶ فروردین برگزار شد، بنیامین نتانیاهو و دولت او را متهم کردند که با اصرار به تغییرات در دستگاه قضایی که به تغییر ماهیت حکومت منجر خواهد شد، به اعتبار مالی اسرائیل لطمه زده و اقتصاد کشور و سفرهٔ زندگی مردم را به مخاطره انداخته است.


در پی انتشار بیانیهٔ شرکت اعتبارسنجی مالی آمریکایی «مودیز» که رتبهٔ اعتباری اسرائیل را کاهش داد، صدها هزار اسرائیلی تجمعات اعتراضی تازه‌ای علیه دولت بنیامین نتانیاهو برگزار کردند.

سخنرانان در این اعتراضات که شامگاه شنبه ۲۶ فروردین برگزار شد، بنیامین نتانیاهو و دولت او را متهم کردند که با اصرار به تغییرات در دستگاه قضایی که به تغییر ماهیت حکومت منجر خواهد شد، به اعتبار مالی اسرائیل لطمه زده و اقتصاد کشور و سفرهٔ زندگی مردم را به مخاطره انداخته است.

شرکت «مودیز» در بیانیهٔ خود برای اولین بار وضعیت اقتصادی اسرائیل را تنها «باثبات» توصیف کرده است، درحالی‌که در دو دههٔ گذشته، این شرکت و سایر نهادهای مهم اعتبارسنجی جهانی اسرائیل را همواره به‌عنوان کشوری برخوردار از اقتصاد شکوفا، مثبت یا فوق‌العاده مثبت و افق آتی اقتصادی آن را نیز «ای‌پلاس» یا «ای‌سوپرپلاس» معرفی می‌کردند.

به‌گزارش شبکهٔ اسرائیلی «کان»، شرکت «مودیز» در رویه‌ای غیرمعمول در بیانیهٔ خود توضیح داد که دلیل این تصمیم وضعیتی است که در اسرائیل در نتیجهٔ تصمیم دولت به تغییرات قضایی ایجاد شده است. این بیانیه افزود که دولت پیشین اسرائیل (به نخست‌وزیری نفتالی بنت و یائیر لاپید) به شکوفایی و رشد چشم‌گیر اقتصاد اسرائیل کمک کرده بود.

اسحاق هرتسوگ، رئیس‌جمهور، و بنیامین نتانیاهو در روزهای قبل در تماس‌های جداگانه با مقامات «مودیز» تلاش کرده بودند توضیح بدهند که وضعیت اقتصادی اسرائیل در نتیجهٔ اختلافات داخلی اخیر، آسیب نخواهد دید.

به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، اسحاق هرتسوگ به مسئولان «مودیز» گفته بود که خود او میانجی مذاکرات میان دولت و مخالفان بر سر تغییرات قضایی است تا چنین تغییراتی با «اجماع گسترده» به‌دست آید. بنیامین نتانیاهو نیز گفته بود روند تغییرات قضایی تعلیق شده تا به مذاکرات سازش بخت موفقیت داده شود.

اما رئیس کل بانک مرکزی اسرائیل در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان تأیید کرده بود از آینده اقتصادی کشورش در نتیجه شرایط داخلی ماه‌های اخیر نگران است.

بنیامین نتانیاهو و وزیر دارایی دولت او در بیانیه مشترکی در شنبه‌شب در واکنش به بیانیه شرکت «مودیز» اعلام کردند که عوامل خارجی میزان بالای استحکام جامعه اسرائیل را «درک نمی‌کنند» و وضعیت اقتصادی «به یاری خدا» شکوفا خواهد ماند.

این بیانیه با موجی از انتقادهای شدید داخلی روبه‌رو شد. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، شنبه‌شب در سخنرانی در جمع مخالفان در شهر نتانیا گفت بنیامین نتانیاهو برای نجات خود از محاکمه، اقتصاد اسرائیل را به آتش می‌کشد. اشاره او به ادامه محاکمه نخست‌وزیر اسرائیل در سه پرونده اتهامی است.

این پانزدهمین شنبه‌شب پیاپی بود که مخالفان سیاسی بنیامین نتانیاهو تجمعات اعتراضی گسترده علیه او برگزار کردند.



منبع : پايگاه خبري تحليلي انتخاب