۲۷ کشته و ۱۸۰ زخمی در درگیری‌های سودان

اتحادیه پزشکان سودان اعلام کرد در جریان درگیری‌ها میان ارتش و نیرو‌های واکنش سریع در سراسر این کشور، دست کم ۲۷ نفر کشته و بیش از ۱۸۰ تن دیگر زخمی شدند. صداوسیما‎: درگیری‌های شدیدی که از صبح شنبه

اتحادیه پزشکان سودان اعلام کرد در جریان درگیری‌ها میان ارتش و نیرو‌های واکنش سریع در سراسر این کشور، دست کم ۲۷ نفر کشته و بیش از ۱۸۰ تن دیگر زخمی شدند.


صداوسیما‎: درگیری‌های شدیدی که از صبح شنبه میان ارتش سودان و شبه نظامیان موسوم به نیرو‌های واکنش سریع این کشور آغاز شده است، همچنان ادامه دارد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره اتحادیه پزشکان سودان اعلام کرد در جریان درگیری‌ها میان ارتش و نیرو‌های واکنش سریع در سراسر این کشور، دست کم ۲۷ نفر کشته و بیش از ۱۸۰ تن دیگر زخمی شدند.

این کمیته افزود: نمی‌توان به طور قطعی تایید کرد که همه کشته‌ها و زخمی‌های درگیری‌ها در سودان افراد غیرنظامی هستند.

شبکه الجزیره همچنین از تیراندازی شدید و شنیده شدن صدای انفجار‌ها در شهر خارطوم پایتخت سودان خبر داد.

یک منبع ارتش سودان هم به الجزیره گفت: نیرو‌های ارتش در حال بازرسی از مناطق مختلف پایتخت برای یافتن عناصر وابسته به نیرو‌های واکنش سریع هستند که از مناطق درگیری گریختند.

وزارت امور خارجه سودان هم اعلام کرد: نیرو‌های مسلح ارتش، حمله نیرو‌های وابسته به «حمیدتی» را به خارطوم دفع و فرودگاه این شهر و مناطق اطراف آن را از حضور آنان پاکسازی کردند.

برنامه جهانی غذا هم اعلام کرد بر اثر تیراندازی نیرو‌های واکنش سریع در شهر کبکابیه در غرب سودان دست کم دو تن از کارکنان این سازمان کشته و دو نفر هم زخمی شدند.

اتحادیه عرب هم اعلام کرد مصر و عربستان نشست فوری این اتحادیه در سطح نمایندگان دائمی آن را برای بررسی تحولات سودان را خواستار شدند.

پیشتر‎ مشاور حقوقی نیرو‌های واکنش سریع سودان به فرماندهی «حمیدتی» به الجزیره گفت: نیرو‌های ما تعدادی از مراکز مهم نظامی در خارطوم را تحت کنترل خود درآوردند.

ارتش سودان شامگاه شنبه اعلام کرد: از همه شهروندان می‌خواهیم امنیت خود را حفظ و از درگیری با نیرو‌های شورشی واکنش سریع وابسته به «حمیدتی» خودداری کنند.

ارتش سودان افزود: نیرو‌های مسلح قادر هستند اوضاع را به سرعت تحت کنترل خود درآورند، اما در جریان درگیری و عملیات نظامی با نیرو‌های شورشی می‌کوشند امنیت شهروندان را حفظ کنند تا به آنان آسیبی نرسد.

ارتش سودان ادامه داد: شهر نیالا در استان دارفور جنوبی را تحت کنترل خود درآوردیم و شبه نظامیان وابسته به «حمیدتی» از پایگاه‌های خود فرار کردند.

ارتش سودان همچنین با انتشار تصاویری از داخل مقر یگان مهندسی ارتش، کنترل نیرو‌های واکنش سریع بر این یگان را تکذیب کرد.

رئیس ستاد ارتش سودان هم گفت: تا زمانی که شبه نظامیان شورشی «حمیدتی» منحل نشوند، هیچ گونه گفتگو و مذاکره‌ای انجام نخواهد گرفت.

جنبش آزادیبخش سودان اعلام کرد از همه طرف‌های درگیر در این کشور می‌خواهیم منطقی و عقلانی عمل و درگیری‌ها را متوقف کنند.

از سوی دیگر؛ سخنگوی ارتش مصر اعلام کرد: ارتش تحولات اوضاع در سودان را از نزدیک زیر نظر دارد و با هماهنگی مقامات سودانی در تلاش برای حفظ امنیت نیرو‌های مصری مستقر در سودان هستیم که برای اجرای ماموریت آموزش نیرو‌های سودانی در این کشور حضور دارند.



منبع : پايگاه خبري تحليلي انتخاب