هیئت سعودی یمن را با وعده حوثی‌ها برای ادامه گفت‌وگو ترک کرد

به گفته منابع حوثی و دولتی یمن، هیئت بازدیدکننده سعودی از یمن، این کشور را «بدون توافق آتش‌بس نهایی»، اما با وعده حوثی‌های مورد حمایت ایران برای برگزاری «دور دوم مذاکرات» ترک کرد. به گفته منابع ح

به گفته منابع حوثی و دولتی یمن، هیئت بازدیدکننده سعودی از یمن، این کشور را «بدون توافق آتش‌بس نهایی»، اما با وعده حوثی‌های مورد حمایت ایران برای برگزاری «دور دوم مذاکرات» ترک کرد.


به گفته منابع حوثی و دولتی یمن، هیئت بازدیدکننده سعودی از یمن، این کشور را «بدون توافق آتش‌بس نهایی»، اما با وعده حوثی‌های مورد حمایت ایران برای برگزاری «دور دوم مذاکرات» ترک کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تیم سعودی این مذاکرات به رهبری محمد الجابر در سفر به شهر صنعا که تحت کنترل حوثی ها است پس از چهار روز مذاکره بر سر آتش‌بس نهایی اواخر روز پنج‌شنبه، ۲۴ فروردین، به عربستان بازگشت.

این دیپلمات سعودی پیش از سفر اعلام کرده بود که قصد دارد به موضوع «معاوضه زندانیان و بررسی محل مذاکرات میان طرفین یمنی برای دستیابی به یک راه ‌حل سیاسی جامع و پایدار» بپردازد.

یک مقام آگاه حوثی که اطلاعاتش توسط منابع دولتی تایید شده از یک «توافق اولیه در مورد آتش‌بس» سخن گفته و اعلام کرده «در صورت نهایی شدن، اعلام خواهیم کرد».

حوثی‌ها در سپتامبر ۲۰۱۴ با غلبه بر دولت وقت یمن، کنترل شهر صنعا را به دست گرفتند و در ماه مارس سال بعد نیز عربستان حملات به این شهر را برای مقابله با حوثی‌ها آغاز کرد.

گزارش‌های سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که صدها هزار نفر به طور مستقیم یا غیرمستقیم در جنگ یمن کشته شده و دو سوم جمعیت ۳۰ میلیونی آن همچنان به کمک‌های بین‌المللی وابسته‌اند.

توافق آتش‌بس موقتِ شش ماهه بین عربستان و یمن که با میانجی‌گری سازمان ملل در سال گذشته برقرار شد در ماه اکتبر گذشته به پایان رسید، اما هم‌چنان پایدار است و درگیری‌ها در این کشور به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

محمد علی الحوثی، رهبر سیاسی حوثی‌ها، فضای مذاکرات بین ریاض و صنعا را «مثبت» دانسته و گفت که «برنامه‌هایی برای برگزاری دور بعدی مذاکرات» وجود دارد.

خواسته‌ها و پیش‌شرط‌های حوثی‌ها در این مذاکرات شامل «پرداخت حقوق کارمندان دولت و رفع محدودیت‌های عملیاتی در بنادر و فرودگاه های تحت کنترل آنها» است.

ریچارد اوپنهایم، سفیر بریتانیا در یمن، در واکنش، مذاکرات کنونی بین دو گروه را «تحول مثبتی» دانسته که «ممکن است آغاز یک فرصت طلایی برای صلح باشد».

این مذاکرات پس از آن آغاز شد که حدود یک ماه پیش جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی با وساطت چین روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند‌.



منبع : پايگاه خبري تحليلي انتخاب