رئیس جمهوری آلمان امروز انتخاب می‌شود

نمایندگان مجلس فدرال و ایالات در آلمان امروز (یکشنبه/ ۱۳ فوریه/۲۴ بهمن) برای انتخاب رییس جمهوری که پستی بیشتر تشریفاتی در این کشور محسوب می‌شود، رای می‌دهند. ایرنا: نمایندگان مجلس فدرال و ایالات

نمایندگان مجلس فدرال و ایالات در آلمان امروز (یکشنبه/ ۱۳ فوریه/۲۴ بهمن) برای انتخاب رییس جمهوری که پستی بیشتر تشریفاتی در این کشور محسوب می‌شود، رای می‌دهند.


ایرنا: نمایندگان مجلس فدرال و ایالات در آلمان امروز (یکشنبه/ ۱۳ فوریه/۲۴ بهمن) برای انتخاب رییس جمهوری که پستی بیشتر تشریفاتی در این کشور محسوب می‌شود، رای می‌دهند.

به گزارش رادیو فرانسه، بالاترین مقام اجرایی در آلمان صدراعظم است و به همین دلیل نقش رئیس جمهوری در این کشور تشریفاتی است اما از سال ۲۰۱۷میلادی، این پست در اختیار یکی از محبوبترین چهره‌های سیاسی آلمان یعنی «فرانک والتر اشتانمایر» قرار گرفت.

نظرسنجی‌های پاییز امسال نشان داد که اشتانمایر همچنان با در دست داشتن ۷۰ درصد رای مثبت افکار عمومی محتمل ترین گزینه پیروزی است و انتخاب مجدد و تقریبا قطعی است. این نامزد ۶۶ ساله از طبقه متوسط، ظهور سیاسی خود را مرهون «گرهارد شرودر» است. اشتانمایر در دهه نخست قرن ۲۱، مشاور اصلی شرودر بود.

وی در سال ۲۰۰۹ میلادی در برابر «آنگلا مرکل» در صندوق های رای شکست سختی خورد. اما چندین بار به سمت وزارت امور خارجه کابینه مرکل منصوب شد. وی در سال ۲۰۱۷ برای اولین بار به عنوان رئیس جمهوری آلمان انتخاب شد. دوره ای که با قدرت گرفتن حزب راست افراطی در این کشور و ظهور ویروس کرونا در دو سال اخیر هم‌زمان شد. اشتانمایر بارها مردم کشورش را به اتحاد و همبستگی در مواجهه با کووید-۱۹ فراخوانده است.

به گزارش رادیو فرانسه، انتخاب مجدد اشتانمایر ممکن بود تحت تاثیر اراده احزاب طرفدار محیط زیست برای انتخاب نخستین زن به عنوان رئیس جمهوری آلمان با چالش جدی مواجه شود. اما سبزها در نهایت از این تصمیم منصرف شدند تا ائتلاف میان سوسیال دمکرات‌ها و لیبرال ها را که از پاییز گذشته شکل گرفته بود، تضعیف نکنند.

حال به نظر می رسد که فرانک والتر اشتانمایر با برخورداری از حمایت این ائتلاف امروز با آرای قابل توجهی در مجمع فدرال متشکل از نمایندگان مجلس فدرال (بوندستاگ) و نمایندگان ایالات مختلف این کشور برای دور دوم به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شود.





منبع : پايگاه خبري تحليلي انتخاب