شرکت فضایی ایلان ماسک اولین پرواز آزمایشی قدرتمندترین موشک تاریخ را به تعویق انداخت

شرکت فضایی «اسپیس ایکس»، متعلق به ایلان ماسک، روز دوشنبه ۲۸ فروردین اعلام کرد که اولین پرواز آزمایشیِ «استارشیپ»، قدرتمندترین موشک فضاپیمای جهان، را در پی بروز «نقص فنی» به تعویق انداخت. پرواز آزمایشی

شرکت فضایی «اسپیس ایکس»، متعلق به ایلان ماسک، روز دوشنبه ۲۸ فروردین اعلام کرد که اولین پرواز آزمایشیِ «استارشیپ»، قدرتمندترین موشک فضاپیمای جهان، را در پی بروز «نقص فنی» به تعویق انداخت. پرواز آزمایشی و بدون سرنشینِ این موشک فضاپیما که طول آن حدود ۱۲۰ متر است قرار بود ساعت هشت صبح روز دوشنبه به وقت محلی از تأسیسات این شرکت در بوکا چیکا، در ایالت تگزاس آمریکا، انجام شود. ایلان ماسک، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی «اسپیس ایکس» یک‌شنبه شب در توییتی پیش‌بینی کرده بود که احتمال لغو این پرواز آزمایشی، از انجام آن بیشتر است.


شرکت فضایی «اسپیس ایکس»، متعلق به ایلان ماسک، روز دوشنبه ۲۸ فروردین اعلام کرد که اولین پرواز آزمایشیِ «استارشیپ»، قدرتمندترین موشک فضاپیمای جهان، را در پی بروز «نقص فنی» به تعویق انداخت.

پرواز آزمایشی و بدون سرنشینِ این موشک فضاپیما که طول آن حدود ۱۲۰ متر است قرار بود ساعت هشت صبح روز دوشنبه به وقت محلی از تأسیسات این شرکت در بوکا چیکا، در ایالت تگزاس آمریکا، انجام شود.

با این حال، شرکت اسپیس ایکس در آخرین دقایق از شمارش معکوس پرتاب موشک که به طور زنده و اینترنتی در حال پخش بود اعلام کرد که به دلیل بروز نقض فنی در ایجاد فشار مناسب در قسمت تحتانی موشک پرتاب آن دست‌کم «به مدت ۴۸ ساعت» به تعویق می‌افتد.

ایلان ماسک، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی «اسپیس ایکس» یک‌شنبه شب در توییتی پیش‌بینی کرده بود که احتمال لغو این پرواز آزمایشی، از انجام آن بیشتر است.

استفاده موفقیت‌آمیز از این موشک در برنامه بلندپروازنه شرکت اسپیس ایکس برای فرستادن انسان به کره ماه و در آینده‌ای دورتر به کره مریخ نقش مهمی ایفا می‌کند.

علاوه بر این، موشک استارشیپ زمانی که با موفقیت به فضا پرتاب شود بزرگ‌ترین موشک فضاپیمایی خواهد بود که تاکنون زمین را ترک کرده است.

هر دو بخش تحتانی و فوقانی این موشک به شکلی طراحی شده‌اند که پس از طی مسافت پیش‌بینی‌شده می‌توانند سالم به زمین بازگردند و اين یکی از موفقیت‌های مهم اسپیس ایکس برای کاربرد مجدد موشک‌های محصول این شرکت است.

آژانس فضایی آمریکا (ناسا) برای برنامه اعزام مجدد فضانوردان به کره ماه در اواخر سال ۲۰۲۵ در مأموریتی موسوم به «آرتیس» موشک «استارشیپ» را انتخاب کرده است.



منبع : پايگاه خبري تحليلي انتخاب