اسلام از نظر مجاهدین چگونه تعریف می شد؟/«رجوی می گفت من حاضرم بنویسم که امام زمان بیاید درباره ما چه می گوید»

یکی از بچه‌ها گفت امام زمان بیاید همه این اعتقادات ما را می‌ریزد دور، ما می‌فهمیم که اسلام‌مان بی خود بوده است. رجوی گفت: نخیر من الان حاضرم بنویسم که امام زمان هم بیاید چه می‌گوید، الان حاضرم بنویسم

اسلام از نظر مجاهدین چگونه تعریف می شد؟/«رجوی می گفت من حاضرم بنویسم که امام زمان بیاید درباره ما چه می گوید» یکی از بچه‌ها گفت امام زمان بیاید همه این اعتقادات ما را می‌ریزد دور، ما می‌فهمیم که اسلام‌مان بی خود بوده است. رجوی گفت: نخیر من الان حاضرم بنویسم که امام زمان هم بیاید چه می‌گوید، الان حاضرم بنویسم که اسلامی که امام زمان می‌آورد چیست. این عین جملات او بود و من شگفت‌زده بودم، باور نمی‌کردم. با نگرانی و تعجب گفتم: مسعود واقعاً فکر می‌کنی که دیگر بعد از تو، ذهـن بشـر تکامل و تعالی پیدا نخواهد کرد؟ تو آخرین کلام را داری درباره اسلام می‌گویی؟ یعنی بعد از تو تا امام زمان هیچ کسی برداشت بهتری پیدا نمی‌کند؟


سرویس تاریخ «انتخاب»: کتاب خاطرات و تاملات در زندان شاه، اثر محمد محمدی (گرگانی) از نشر نی منتشر شده است. این کتاب شرح خاطرات محمد محمدی در زندان‌های زمان شاه و درگیر شدن با ماجرا‌های تغییر ایدئولوژی سازمان مجاهدین خلق در سال ۱۳۵۴ است. «انتخاب» روزانه بخش‌هایی از این کتاب را منتشر می‌کند.

ما قدم اول را برداشتهایم یا حرف آخر را میزنیم؟

روزی در بند دو زندان اوین نشسته بودیم رجوی داشت یادداشت مینوشت. یکی از بچهها گفت امام زمان بیاید همه این اعتقادات ما را می‌ریزد دور، ما میفهمیم که اسلاممان بی خود بوده است. رجوی گفت: نخیر من الان حاضرم بنویسم که امام زمان هم بیاید چه میگوید، الان حاضرم بنویسم که اسلامی که امام زمان میآورد چیست. این عین جملات او بود و من شگفتزده بودم، باور نمیکردم. با نگرانی و تعجب گفتم: مسعود واقعاً فکر میکنی که دیگر بعد از تو، ذهـن بشـر تکامل و تعالی پیدا نخواهد کرد؟ تو آخرین کلام را داری درباره اسلام میگویی؟ یعنی بعد از تو تا امام زمان هیچ کسی برداشت بهتری پیدا نمیکند؟ تو آخرین حد شعور بشر در موارد اسلام هستی؟ این دگم نیست؟ این زندانی شدن و بسته شدن و فاجعه نیست؟ آیا تعلیمات سازمان این نگاه را به ما میدهد؟ خاطرم آمد که حنیف و احمد رضایی بارها گفته بودند که ما قدم اول را برداشتهایم.

در زندان گفته میشد که ما اسلام ناب، اسلام اصیل و نوک تغییر پیکان رهبری انقلاب هستیم. از این نظر دو اسلام بیشتر وجود نداشت یک اسلام، اسلام اصیل ناب و غیر طبقاتی که بزرگترین ویژگیاش این است که استثمار را ن کند. یک اسلام طبقاتی یا ارتجاعی میگویند تاریخ به سمت اثبات اسلام ناب و اصیل و غیر طبقاتی پیش میرود و این جبر تاریخ است، چون تاریخ از تکامل تبعیت میکند. در این زمان هم اسلام غیر طبقاتی اصیل و ناب اسلام مجاهدین خلق است.

اسلام دیگر اسلامی ارتجاعی مدافع استثمار مخالف تکامل و دیالکتیک و ضد مارکسیست است و به همین دلیل این اسلام به سمت نابودی پیش خواهد رفت. بنابراین، از نظر بچهها جنگ با ارتجاع یک قانون تاریخ و نابودی ارتجاع، جبر تاریخ ارتجاع سنتی هم به دست آیت الله خمینی است. بنابراین، امروز جنگ میان اسلام خمینی و اسلام مجاهد است و یکی باید پیروز شود؛ این قانون تاریخ است که قطعاً و جبراً، اسلام مجاهد پیروز خواهد شد. بنابراین اسلام مجاهد و اسلام خمینی همزیستی نمیتوانند داشته باشند اگر هم همزیستی داشته باشند تاکتیکی خواهد بود و در نهایت براساس قاعده تضاد، باید یکی از اینها نفی بشود. زیرا روابط آنان آنتاگونیستی سازش ناپذیر است. پس هر ضربهای که به اسلام خمینی وارد شود موجب حیات اسلام ناب و اصیل خواهد بود و هر ضربهای که به اسلام مجاهد وارد شود، به رشد اسلام ارتجاعی کمک خواهد کرد. لذا مسئولیت مسلمانها این است که در این مسیر به نابودی اسلام ارتجاعی و رشد اسلام انقلابی کمک کنند که تبلور اسلام انقلابی امروز در مجاهد دیده میشود.

بحث میشد که بزرگترین ویژگی اسلام ارتجاعی آن است که مدافع استثمار است مدافع استثمار یعنی قبول کردن مالکیت خصوصی، نه قبول فئودالیسم و سرمایه داری بزرگ بنابراین به نظر بچهها، تمام افراد و تمام گروهها و همۀ کسانی که مالکیت خصوصی را قبول میکنند، راست و ارتجاعی و از نیروهای مارکسیستی عقبتر هستند و از نظر ارزشی بعد از مارکسیستها قرار دارند.



منبع : پايگاه خبري تحليلي انتخاب