حکم زندان برای یک فعال حقوق زنان در عربستان؛ گروه‌های حقوق بشری خواستار آزادی مناهل العتیبی شدند

گروه‌های حقوق بشری خواستار آزادی یک مربی ورزش زن درعربستان سعودی شده‌اند که به گفته آنها، به دلیل حمایت از حقوق زنان و نوع پوشش خود به ۱۱ سال زندان محکوم شده است. هیأت نمایندگی عربستان سعودی در ژنو در

حکم زندان برای یک فعال حقوق زنان در عربستان؛ گروه‌های حقوق بشری خواستار آزادی مناهل العتیبی شدند گروه‌های حقوق بشری خواستار آزادی یک مربی ورزش زن درعربستان سعودی شده‌اند که به گفته آنها، به دلیل حمایت از حقوق زنان و نوع پوشش خود به ۱۱ سال زندان محکوم شده است. هیأت نمایندگی عربستان سعودی در ژنو در پاسخ به درخواست گزارشگر ویژه سازمان ملل برای ارائه اطلاعات در مورد این پرونده گفت که مناهل العتیبی متهم به «جرایم تروریستی» شده است و عنوان کرد که محکومیت او ارتباطی با آزادی بیان یا پست‌هایش در رسانه‌های اجتماعی ندارد.


گروه‌های حقوق بشری خواستار آزادی یک مربی ورزش زن درعربستان سعودی شده‌اند که به گفته آنها، به دلیل حمایت از حقوق زنان و نوع پوشش خود به ۱۱ سال زندان محکوم شده است.

عفو بین‌الملل و یک‌ سازمان حقوق بشری غیرانتفاعی مربوط به امور عربستان سعودی مستقر در لندن (ALQST) اعلام کردند که مناهل العتیبی، مربی ۲۹ ساله ورزش و فعال حقوق زنان، در «محاکمه‌ای محرمانه» در دادگاه کیفری محکوم شد.

هیأت نمایندگی عربستان سعودی در ژنو در پاسخ به درخواست گزارشگر ویژه سازمان ملل برای ارائه اطلاعات در مورد این پرونده گفت که مناهل العتیبی متهم به «جرایم تروریستی» شده است و عنوان کرد که محکومیت او ارتباطی با آزادی بیان یا پست‌هایش در رسانه‌های اجتماعی ندارد.

سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند اتهامات خانم العتیبی صرفا «انتخاب لباس و بیان دیدگاه‌هایش در فضای مجازی، از جمله درخواستش برای پایان دادن به قَوّامیت مردان بر زنان در عربستان سعودی و رفتن به فروشگاه بدون چادر عربی» بوده است.

خواهر او، فوزیه نیز با اتهامات مشابهی روبرو شد ولی دو سال پیش که برای بازجویی احضار شد از عربستان سعودی فرار کرد.

عفو بین‌الملل و سازمان حقوق بشر عربستان سعودی مستقر در لندن خواستار آزادی «فوری و بدون قید و شرط» مناهل العتیبی شدند و تصمیم به حبس او را در «تضادی مستقیم» با ادعاهای مقامات این کشور درباره اصلاحات و توانمندسازی زنان دانستند.

این گروه‌های حقوق بشری تأکید کرده‌اند که در دو سال گذشته، دادگاه‌های عربستان سعودی «برای ده‌ها تن به دلیل اظهارنظرشان در شبکه‌های اجتماعی، از جمله برای بسیاری از زنان، حکم حبس‌های طولانی مدت صادر کرده‌اند.»

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی با وعده اصلاحات اجتماعی و اقتصادی گسترده به قدرت رسید و برخی محدودیت‌ها را برای زنان کاهش داد از جمله اینکه آنها اجازه رانندگی پیدا کردند، توانستند گذرنامه بگیرند و یا به تنهایی سفر کنند ولی قوانین این کشور همچنان طلاق را برای زنان دشوارتر از مردان می‌کند.

عربستان سعودی پنج سال پیش، محدودیت‌های پوشش برای زنان خارجی را کاهش داد ولی فعالان حقوق بشر می‌گویند که زنان سعودی همچنان با محدودیت‌های پوشش روبرو هستند.


منبع : پايگاه خبري تحليلي انتخاب