اتفاقات اخیر، عدم اطمینان را در بازار خودرو بالا برد / واردات می تواند به کاهش قیمت کمک کند به شرطی که درست توزیع شود / با این دست فرمان، وضعیت نامناسب فعلی ادامه پیدا خواهد کرد

میلاد بیگی، کارشناس خودرو، درباره نوسانات قیمت خودرو در یک ماه اخیر گفت: قیمت خودرو به ویژه در سال های گذشته و مشخصا از 97 به بعد عموما به شدت تابع دو وضعیت شده است، یکی قیمت ارز که دقیقا به میزانی که

میلاد بیگی، کارشناس خودرو، درباره نوسانات قیمت خودرو در یک ماه اخیر گفت: قیمت خودرو به ویژه در سال های گذشته و مشخصا از 97 به بعد عموما به شدت تابع دو وضعیت شده است، یکی قیمت ارز که دقیقا به میزانی که قیمت ارز تغییر پیدا می کند به همان میزان قیمت خودرو در ایران بالا و پایین می شود. از آنجاییکه ما در ایران یک بازار عمیق نداریم تا تعداد بالا عرضه کننده و تقاضا کننده در یک فضا شفاف وجود داشته باشد، قیمت ها خیلی تحت تاثیر شرایط روانی حاکم بر بازار قرار می گیرد.


نوسانات قیمت خودرو در یک ماه اخیر و از سوی دیگر بی نتیجه ماندن واردات و نقش دولت در این بین باعث شده است خودرو تبدیل به یک کالا سرمایه ای و بعضا محل سودجویی سوداگران اقتصادی باشد. آشفتگی بازار خودرو نیز با دست دولت و توزیع نامشخص و جلوگیری از واردات همواره منجر به فشار بیشتر به طبقات فرودستی شده است که توانایی خرید پراید سیصد میلیونی ندارند.

میلاد بیگی، کارشناس خودرو، در آغاز درباره نوسانات قیمت خودرو در یک ماه اخیر به «انتخاب» گفت: قیمت خودرو به ویژه در سال های گذشته و مشخصا از 97 به بعد عموما به شدت تابع دو وضعیت شده است، یکی قیمت ارز که دقیقا به میزانی که قیمت ارز تغییر پیدا می کند به همان میزان قیمت خودرو در ایران بالا و پایین می شود. از آنجاییکه ما در ایران یک بازار عمیق نداریم تا تعداد بالا عرضه کننده و تقاضا کننده در یک فضا شفاف وجود داشته باشد، قیمت ها خیلی تحت تاثیر شرایط روانی حاکم بر بازار قرار می گیرد. این مسئله موجب می شود قمیت ارز بتواند قیمت خودرو را جابجا کند و نااطمینانی ها بر روند بازار نیز می تواند به عنوان یک عامل برای تغییر قیمت خودرو عمل کند. مشخصا در دو هفته گذشته اتفاقاتی که بین شورا رقابت، وزارت صمت و دولت وجود داشت و یک احساس بلاتکلیفی که این نوع مراوده در بین مردم ایجاد می کرد، سطح نااطمینانی را بالاتر برد. مردم به نوعی نمی دانستند قیمت ها به کدام سمت می رود و اگر بالا تر برود وضعیت خودرو هایی که پیش از فروخته می شود چه خواهد شد. از سوی دیگر در روال تغییر قیمت ها در گذشته معمولا شاهد عرضه خودرو بودیم که این عرضه خودرو افزایش قیمت بازار را دفع می کرد.

وی در ادامه نسبت به نقش دولت از سال 97 به این طرف در حوزه خودرو افزود: از سال97 با تحریم ها و افزایش نرخ ارز به یک تعارف افتادیم، به دلیل فشار های اجتماعی که دولت از ناحیه افزایش قیمت خودرو احساس می کرد استراتژی که اتخاذ کرد این بود که قیمت خودرو را پایین تر از آن چیزیکه باید نگه می داشت و این منجر به وضعیتی شد که قیمت کارخانه و بازار فاصله زیاد پیدا کند و تقاضاهای غیرمصرفی شکل بگیرد و عرضه نتواند بر نوسانات بازار تاثیر بگذارد. این تصمیم تقاضا سرمایه ای را افزایش داد. این اتفاق از سال 97 تا الان با اینکه وزرای مختلف در آن حضور داشته اند از جمله شریعتمداری و مدرس و فاطمی امین، ولی در طی این پنج سال هنوز وضعیت حل نشده است و با دست فرمان فعلی این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد. ما حتی اگر یک و نیم میلیون خودرو هم در هر بار فروش عرضه کنیم برای آن تقاضا وجود دارد به همین خاطر ایران خودرو وقتی فروش می گذارد 11میلیون تقاضا دارد.

بیگی در پایان درباره تاثیر واردات خودرو بر کاهش قیمت ها گفت: واردات الان نزدیک هفت ماه است که در حال پیگیری است و دولت دائما در مورد آن صحبت کرده است. بنظر می رسد که موانعی وجود دارد که باید حل شود. در چنین شرایطی حتما واردات می تواند به از بین رفتن حباب قیمت بازار کمک کند اما به شرطی که به شکل درست عرضه شود. اگر نادرست توزیع شود باز هم خودرو ها تبدیل به کالا سرمایه ای می شوند.



منبع : پايگاه خبري تحليلي انتخاب