وزارت بهداشت: موسسات شبه کنکور محدود می شوند / این وزاتخانه در زمینه المپیاد مرجع می شود

مدیر امور نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: برنامه‌ریزی شده است که المپیاد علوم‌پزشکی از یک امتحان به یک فرایند تبدیل شود تا در این فرایند، افراد خلاق دیده شوند.

مدیر امور نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: برنامه‌ریزی شده است که المپیاد علوم‌پزشکی از یک امتحان به یک فرایند تبدیل شود تا در این فرایند، افراد خلاق دیده شوند.


ایسنا: مدیر امور نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: برنامه‌ریزی شده است که المپیاد علوم‌پزشکی از یک امتحان به یک فرایند تبدیل شود تا در این فرایند، افراد خلاق دیده شوند.

دکتر مهدی باقری در نشست با دانشجویان استعداد درخشان و نخبگان وزارت بهداشت که عصر امروز، ۲۷ فروردین در دانشگاه علوم‌پزشکی ایران برگزار شد،گفت: رهبری همواره بر موضوع حمایت از نخبگان تاکید دارند و بیان داشته اند که پای حمایت از نخبگان هستند. رهبری همواره حامی سندهای بالادستی در حمایت از نخبگان هستند. تذکر جدی رهبری در حمایت از نخبگان،سبب شکل‌گیری اقدامات خوبی در حمایت از این قشر شده است.

وی با بیان اینکه شاکله توجه به نخبگان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تغییر کرده است، خاطرنشان کرد: یکی ازاهداف ما این بود که از مرکززدایی کنیم یعنی فقط به استان تهران توجه نکنیم و از ظرفیت دانشجویان و اساتید نخبه سراسر کشور استفاده کنیم.

مدیرکل امور نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: در راستای توجه به نخبگان و مرکززدایی، «هیئت اندیشه‌ورز» را تشکیل داده‌ایم. همچنین تشکیل «کمیته مرکزی دانشجویی» از دیگر اقداماتی است که صورت گرفته است. بیش از ۵۰۰ دانشجو از سراسر کشور به درخواست ما مبنی‌بر تکمیل کردن فرم عضویت پاسخ مثبت داده‌اند. این دانشجویان می‌توانند در تصمیم‌گیری‌ها به ما کمک‌های شایانی کنند.

وی با بیان اینکه دکتر باقری‌فرد (معاون آموزشی وزارت بهداشت) تاکید می‌کند که توانمندسازی در کانون توجه قرار گیرد، گفت: نباید تسهیلات فقط محدود به کمک‌های مادی باشد. وقتی از دانشگاه‌های علوم‌پزشکی درباره وضعیت نخبگان دانش‌آموخته سوال ‌می‌پرسیم، اطلاعی درباره وضعیت این افراد ندارند. موضوع اطلاع از وضعیت دانش‌آموختگان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در کانون توجه قرار گرفته است.

دکتر باقری با بیان اینکه تعریف عبارت نخبگانی را تغییر داده‌ایم، گفت: در راستای این موضوع، جلساتی با بنیاد ملی نخبگان برگزار کردیم. موضوع نخبگی را در عرصه‌های علمی، فرهنگی، پژوهشی تعریف کردیم. ما می‌خواهیم که نخبگان از منظر علمی و اخلاقی در کانون توجه قرار گیرند.

وی یا بیان اینکه دانشجویان پیراپزشکی درخواست کرده‌اند که نخبگان این رشته‌ها نیزدر کانون توجه قرار گیرند، گفت: این موضوع نیز در کانون توجه قرار گرفته و در این راستا اقداماتی شکل گرفته است. همچنین اقداماتی برای خدمت نظام وظیفه عمومی نخبگان نیز انجام شده است.

دکتر باقری با بیان اینکه موضوع عدالت آموزشی در کانون توجه قرار گرفته است،گفت: در نظر داریم که دوره‌های پودمانی را برگزار کنیم تا موسسات شبه کنکور محدود شوند و وزارت بهداشت خود به تنهایی در زمینه المپیاد مرجع باشد. ما می‌خواهیم که تا افراد مستحق بتوانند جوایز را کسب کنند.

وی گفت: با بررسی کارنامه داوطلبان در سازمان سنجش مشاهده کردم رتبه یک داوطلب کنکور که ۹۰ درصد نمره المپیاد دانش‌اموزی را کسب کرده است، در کنکور ۲۰ هزار است. کنکور و ورود به دانشگاه های علوم‌پزشکی تهران، مشهد یا شهیدبهشتی نباید به نحوی باشد که میان رقابت و خلاق بودن تفاوت ایجاد کند.

دکتر باقری با بیان اینکه «قرارگاه راهیان پیشرفت» تشکیل شده است،گفت: این قرارگاه در کنار المپیاد علوم‌پزشکی قرار می‌گیرد تا برگزیدگان المپیاد در کنار خدمت‌گزاران سلامت باشند. راهیان پیشرفت قبل از برگزاری المپیاد شکل می‌گیرد. من از شما نخبگان می‌خواهم اجازه دهید که این تغییرات سخت شکل بگیرد اما المپیاد به شکل کاربردی در آید.

وی گفت: ایجاد و شکل‌گیری شبکه نخبگان جهان اسلام را در دستور کار قرار داده‌ایم و می‌توانیم از دستاوردهای نخبگان کشورهای محور مقاومت استفاده کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: درنظر داریم که با تمام دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ارتباط داشته باشیم و به همین منظور درنظر داریم که جلساتی با کلان مناطق داشته باشیم.



منبع : پايگاه خبري تحليلي انتخاب