مردی با پوشیدن برقع خود را به عنوان شرکت‌کننده در مسابقه شطرنج زنان جا زد

یک مرد شطرنج‌باز ۲۵ ساله کنیایی در یک حرکت جسورانه برای شرکت در مسابقه شطرنج آزاد زنان کشورش با پوشیدن برقع خودش را به عنوان شرکت‌کننده زن جا زد. استنلی اوموندی سراپایش را با یک برقع سیاه پوشانده و عی

یک مرد شطرنج‌باز ۲۵ ساله کنیایی در یک حرکت جسورانه برای شرکت در مسابقه شطرنج آزاد زنان کشورش با پوشیدن برقع خودش را به عنوان شرکت‌کننده زن جا زد. استنلی اوموندی سراپایش را با یک برقع سیاه پوشانده و عینکی دودی به چشم زد و با نام دخترانه میلیسنت عور در این مسابقه ثبت نام و شرکت کرد. استنلی پس از لو رفتن، با انتشار یک نامه از این تقلب عذرخواهی کرده و دلیل این حرکتش را «نیاز‌های مالی» عنوان کرده است. برنارد وانجالا، رئیس شطرنج کنیا می‌گوید که احتمال ممنوعیت استنلی از شرکت در بازی‌های شطرنج برای چند سال وجود دارد.


یک مرد شطرنج‌باز ۲۵ ساله کنیایی در یک حرکت جسورانه برای شرکت در مسابقه شطرنج آزاد زنان کشورش با پوشیدن برقع خودش را به عنوان شرکت‌کننده زن جا زد.

استنلی اوموندی سراپایش را با یک برقع‌ سیاه پوشانده و عینکی دودی به چشم زد و با نام دخترانه میلیسنت عور در این مسابقه ثبت نام و شرکت کرد.

اما بازی خوب این بازیکن ناشناس شک برگزارکنندگان را برانگیخته و باعث شد تا حرکت جسورانه او لو برود.

استنلی پس از لو رفتن، با انتشار یک نامه‌ از این تقلب عذرخواهی کرده و دلیل این حرکتش را «نیازهای مالی» عنوان کرده است.

او همچنین گفت که «آماده پذیرفتن همه عواقب» کاری است که انجام داده.

برنارد وانجالا، رئیس شطرنج کنیا می‌گوید که احتمال ممنوعیت استنلی از شرکت در بازی‌های شطرنج برای چند سال وجود دارد.

وانجالا گفت: ما در ابتدا هیچ شکی نداشتیم، چون داشتن حجاب عادی است.

او افزود: ولی در طول بازی متوجه شدیم که او در برابر بازیکنان بسیار قوی هم پیروز شد... و بعید بود که فردی با این توانایی، تازه‌واردی باشد که هرگز در یک مسابقه شرکت نکرده است.

کفش‌های استنلی و خاموشی او نیز به شک همه افزود.

وانجالا گفت: یک خط قرمز دیگر که توجه ما را جلب کرد هم کفش‌هایش بود، کفش‌های او بیشتر مردانه بود تا زنانه.

او در ادامه افزود: این را هم متوجه شدیم که او اصلا حرف نمی‌زند، حتی وقتی می‌آمد تا برچسب‌هایش را جمع کند هم حرف نمی‌زد. معمولا وقتی در مسابقه بازی می‌کنی با حریفت صحبت می‌کنی... چون خب بازی شطرنج جنگ که نیست، یک مسابقه دوستانه است.

رئیس شطرنج کنیا گفت: او همینطور پیش رفت و بعد از اینکه در این مسابقه بسیار قوی برنده شد و ما با او تماس گرفتیم، از شنیدن خبر پیروزی خودش أصلا تعجب نکرد.

اما با وجود همه این‌ها برگزارکنندگان مسابقه به او اجازه دادند که به بازی خود ادامه دهد، چون می‌ترسیدند که متهم به برداشتن حجاب مذهبی یک زن شوند و در نهایت او را در دور چهارم این مسابقه را اخراج کردند.

به گفته وانجالا، استنلی اقرار کرد که یک مرد است و از اتفاقی که افتاده پشیمان است، عذرخواهی کرد و گفت که این کار را فقط به دلیل مشکلات مالی انجام داده و فکر می‌کرد که برنده شدن در این مسابقه به او کمک می‌کند تا بر مشکلات مالی خود غلبه کند.

مسابقه شطرنج آزاد کنیا که یک رقابت سالانه است هفته گذشته در نایروبی، پایتخت، برگزار شد.

امسال در این مسابقه بیش از ۴۰۰ بازیکن از ۲۲ کشور شرکت کرده بودند.

از این میان ۹۹ زن در بخش شطرنج زنان شرکت کرده بودند و برای برنده این بخش بیش از ۳ هزار دلار آمریکا جایزه تعیین شده بود.

استنلی یک شطرنج‌باز شناخته شده در کنیا است، اما رئیس شطرنج این کشور معتقد است که با توجه به معیارهای بالای بازی در بخش شطرنج مردان، شانس او در رده زنان بیشتر بوده است.

در حالی که فدراسیون شطرنج کنیا پیش از این نیز شاهد مواردی از تقلب در سن شرکت‌کنندگان در مسابقات بوده اما این نوع تقلب اولین مورد بوده است.

این پرونده به کمیته انضباطی فدارسیون شطرنج کنیا ارجاع شده و قرار است ظرف چند روز آینده در پیوند با آن یک حکم صادر شود.

وانجالا افزود: این یک مورد جدی است، احتمال صدور حکم ممنوعیت او از بازی در مسابقات نیز وجود دارد. نه اینکه ممنوعیت مادام‌العمر ولی ممکن است برای چندین سال از بازی در مسابقات شطرنج محروم شود.

منبع: بی بی سی



منبع : پايگاه خبري تحليلي انتخاب

مطالب مشابه