نتیجه تحقیقات جدید: سلول‌های سرطانی توانایی «بی‌نهایتی» برای سازگاری و تکامل خود دارند

دانشمندان در جریان یک پروژه تحقیقاتی که «TracerX» نام دارد، با تجزیه و تحلیل سلول‌های سرطانی و چگونگی رشد آنها، به اطلاعات بی‌سابقه‌ای دست یافتند که از توانایی «تقریبا بی‌نهایت» تومور‌ها برای تکامل و

دانشمندان در جریان یک پروژه تحقیقاتی که «TracerX» نام دارد، با تجزیه و تحلیل سلول‌های سرطانی و چگونگی رشد آنها، به اطلاعات بی‌سابقه‌ای دست یافتند که از توانایی «تقریبا بی‌نهایت» تومور‌ها برای تکامل و بقای خود حکایت می‌کرد. این کار با مطالعه سلول‌های سرطانی ریه و زیر نظر داشتن آن‌ها به مدت ۵ سال ممکن شد و تیم تحقیق از آنچه کشف کردند شگفت‌زده شدند. یک تومور که در ابتدا با پدیدار شدن یک سلول منفرد و مخرب شکل می‌گیرد، به‌زودی به شبکه‌ای از میلیون‌ها سلول سرطانی تبدیل می‌شود که هرکدام از آن‌ها نیز به شیوه متفاوتی جهش یافته‌اند.


دانشمندان در جریان یک پروژه تحقیقاتی که «TracerX» نام دارد، با تجزیه و تحلیل سلول‌های سرطانی و چگونگی رشد آنها، به اطلاعات بی‌سابقه‌ای دست یافتند که از توانایی «تقریبا بی‌نهایت» تومورها برای تکامل و بقای خود حکایت می‌کرد.

این کار با مطالعه سلول‌های سرطانی ریه و زیر نظر داشتن آنها به مدت ۵ سال ممکن شد و تیم تحقیق از آنچه کشف کردند شگفت‌زده شدند.

این مطالعه که گزارش آن در وبسایت علمی «nature» منتشر شده، عمیق‌ترین تجزیه و تحلیل تا کنون درباره چگونگی تکامل سلول‌های سرطانی و دلایل گسترش آنها است و نشان داد که سلول‌های سرطانی در طول زمان تغییر می‌کنند و تکامل می‌یابند و حتی می‌توانند تهاجمی‌تر شوند.

آنها همچنین با تکامل، توانایی بیشتری برای فرار از سیستم ایمنی بدن پیدا می‌کنند و می‌توانند راحت‌تر در سراسر بدن پخش شوند.

به این ترتیب، یک تومور که در ابتدا با پدیدار شدن یک سلول منفرد و مخرب شکل می‌گیرد، به‌زودی به شبکه‌ای از میلیون‌ها سلول سرطانی تبدیل می‌شود که هرکدام از آنها نیز به شیوه متفاوتی جهش یافته‌اند.

در جریان این تحقیق، وضعیت ۴۲۱ بیمار مبتلا به سرطان ریه که در ۱۹ بیمارستان بریتانیا تحت درمان بودند، در جریان ۵ سال روند درمان آنها بطور دقیق مطالعه شد و به موازات پیشرفت بیماری، از بخش‌های مختلف سرطانی بدن آنها نمونه‌های بیوپسی گرفته شد.

دانشمندان در نهایت وضعیت تکامل ۱۲۶ تومور سرطان ریه در بدن بیماران شرکت کننده در این تحقیق را که به مرحله سرطان «متاستاتیک» یا همان مرحله پیشرفته رسیده بودند زیر نظر گرفتند و تحولات روی داده در این سلول‌های سرطانی را با سلول‌های بیماران در یک گروه کنترلی (شاهد) مقایسه کردند. در گروه کنترلی نیز وضعیت ۱۴۴ تومور غیر متاستاتیک مطالعه می‌شد.

پیگیری بلندمدت وضعیت این سلول‌ها و کشف این موضوع که «تومورها تا چه اندازه می‌توانند خود را با وضعیت‌های متفاوت سازگار کنند» دانشمندان را واقعا را شگفت‌زده کرد.

تیم تحقیق همچنین دریافتند که عواملی همچون چاقی، مصرف سیگارو الکل و داشتن رژیم غذایی نامناسب خطر پیشرفت سرطان‌ها را افزایش می‌دهد و رسیدن به مرحله «متاستاتیک» را تسریع می‌کند.

یکی از مهمترین نتیجه‌گیری‌های تحقیق آنها این است که، ضروری است بیش از گذشته بر موضوع «پیشگیری» از ابتلا به سرطان تمرکز شود؛ چراکه به نظر می‌رسد یافتن درمانی که بتواند سرطان را برای همیشه و بطور قطعی ریشه‌کن کند، به این زودی‌ها بعید است.

تحقیقات همچنین نشان داد که مقابله با التهاب در بدن، یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان است. التهاب‌ به دلیل آلودگی هوا ممکن است باعث سرطان ریه شود و بیماری‌های التهابی روده نیز خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

منبع: یورونیوز



منبع : پايگاه خبري تحليلي انتخاب

مطالب مشابه