کریستینا کوک کیست؟ / با اولین زنی که به مدار ماه می‌رود بیشتر آشنا شوید

اسامی مسافران این ماموریت به تازگی اعلام شده است و قرار است فضانورد کانادایی جرمی هنسون، ویکتور گلاور و رید وایزمن به همراه کوک به فضا بروند. کوک از شهر گراند رپیدز (Grand Rapids) در میشیگان با ۴۴ سال

اسامی مسافران این ماموریت به تازگی اعلام شده است و قرار است فضانورد کانادایی جرمی هنسون، ویکتور گلاور و رید وایزمن به همراه کوک به فضا بروند. کوک از شهر گراند رپیدز (Grand Rapids) در میشیگان با ۴۴ سال سن در حال حاضر رکورددار طولانی‌ترین مدت اقامت یک زن در فضا است. او ۳۲۸ روز را در فضا گذرانده و در اولین پیاده‌روی فضایی کاملا زنانه در سال ۲۰۱۹ شرکت داشته است. کریستینا موج سوار، صخره‌نورد و ملوان مشتاق در سال ۲۰۱۳ به عنوان فضانورد انتخاب شد. او در سال ۲۰۲۰ گفت: واقعا هیچ زمانی را به یاد نمی‌آورم که در آن نمی‌خواستم یک فضانورد شوم.


کریستینا کوک قرار است اولین زنی باشد که سال آینده در ماموریت آرتمیس ۲ ناسا به مدار ماه سفر می‌کند.

به گزارش دیلی‌میل، اسامی مسافران این ماموریت به تازگی اعلام شده است و قرار است فضانورد کانادایی جرمی هنسون، ویکتور گلاور و رید وایزمن به همراه کوک به فضا بروند.

کوک از شهر گراند رپیدز(Grand Rapids) در میشیگان با ۴۴ سال سن در حال حاضر رکورددار طولانی‌ترین مدت اقامت یک زن در فضا است. او ۳۲۸ روز را در فضا گذرانده و در اولین پیاده‌روی فضایی کاملا زنانه در سال ۲۰۱۹ شرکت داشته است.

کریستینا موج سوار، صخره‌نورد و ملوان مشتاق در سال ۲۰۱۳ به عنوان فضانورد انتخاب شد. او در سال ۲۰۲۰ گفت: واقعا هیچ زمانی را به یاد نمی‌آورم که در آن نمی‌خواستم یک فضانورد شوم.

علت اینکه می‌خواستم فضانورد شوم این بود که علایقم من را تبدیل به فردی کرده که می‌تواند بیشترین کمک را به عنوان فردی که در پرواز فضایی انسان شرکت دارد، بکند.

در حالی که او در حال کاوش در فضا است، همسرش رابرت به انجام کارهای خانه می‌پردازد.

او در یک کنفرانس خبری روز دوشنبه گفت: آیا من هیجان زده هستم؟ کاملا! چیزی که من بیش از همه در مورد آن هیجان زده هستم این است که ما هیجان شما، آرزوهای شما و رویاهای شما را در این ماموریت با خود خواهیم برد.

او همچنین گفت: ما قصد داریم از مرکز فضایی کندی و بر فراز قدرتمندترین موشکی که ناسا تاکنون ساخته است، پرواز کنیم.

ناسا تاکنون در مجموع ۳۵۵ نفر را به فضا فرستاده است که از این تعداد ۱۵ درصد از آنها یعنی ۵۵ نفر زن بوده‌اند. همچنین ۲۴ نفر را به مدار ماه و ۱۲ نفر را برای قدم زدن روی سطح ماه فرستاده است که همه‌ی آن‌ها مرد بوده‌اند.

والنتینا ترشکووای(Valentina Tereshkova) روسی اولین زنی بود که جو زمین را ترک کرد. او در سال ۱۹۳۷ به فضا رفت. زنان آمریکایی تا سال ۱۹۸۳ به فضا فرستاده نشده بودند.

با این حال، خانم کوک در ماموریت آرتمیس ۲ زمانی که سفر خود به دور ماه را کامل کند، تاریخ‌ساز خواهد شد.

کوک در مورد عشق خود به فضا می‌گوید: من کسی هستم که از کودکی عاشق اکتشاف در فضا بودم.

من از آسمان شب الهام می‌گرفتم و در طول کارم، تعادلی میان مهندسی ماموریت‌های علمی فضایی و انجام کارهای علمی در مکان‌های واقعا دور افتاده در سراسر جهان برقرار بود.

من مواردی را دوست داشتم که به من احساس کوچکی می‌دادند، چیزهایی که باعث می‌شد در مورد اندازه‌ی جهان، مکان من در آن و هر چیزی که برای کشف وجود دارد فکر کنم.

او افزود: من در زندگی مواردی را که بیان می‌کرد چگونه می‌توانی یک فضانورد شوی دنبال نکردم بلکه علایقم را دنبال کردم و یک روز به آنچه تبدیل شده بودم و مهارت‌هایی که جمع‌آوری کرده بودم نگاه کردم و از خودم پرسیدم: آیا پشت یک میز بنشینم و خود را به عنوان کسی معرفی کنم که می‌تواند این کار را به خوبی انجام دهد؟ با خودم فکر کردم که می‌خواهم یک شانس به آن بدهم.

او به دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی در رالی رفت تا لیسانس و فوق لیسانس مهندسی برق بگیرد.

او سپس مهندس برق در مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا در گرین‌بلت، مریلند شد و پس از آن برای آنکه به عضو پژوهشی در برنامه‌ی قطب جنوب ایالات متحده تبدیل شود، یک سال تمام را در قطب شمال گذراند.

خانم کوک یکی از هشت نفری بود که به عنوان بخشی از بیست و یکمین دسته‌ی فضانوردان ناسا در سال ۲۰۱۳ انتخاب شد. پس از دو سال آموزش، او به یک فضانورد تمام عیار تبدیل شد.

اولین پرواز فضایی او در سال ۲۰۱۹ انجام شد که طی آن به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شد تا به عنوان مهندس پرواز کار کند.

او ۳۲۸ روز در آنجا ماند و رکورد طولانی‌ترین پرواز فضایی توسط یک زن را به نام خود ثبت کرد. رکورددار قبلی، پگی ویتسون(Peggy Whitson) با ۲۸۸ روز در فضا بود.

او همچنین رکورد اولین پیاده‌روی فضایی تماما زنانه را همراه با جسیکا میر(Jessica Meir) به دست آورد.

این زوج هفت ساعت و ۱۷ دقیقه را خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی سپری کردند تا بتوانند یک کنترل‌گر برق را جایگزین کنند. این پیاده‌روی همچنین شامل تماس کوتاهی با رئیس جمهور ترامپ بود.

پس از بازگشت به زمین در سال ۲۰۲۰، خانم کوک گفت که احساس می‌کند کودکی دو هفته‌ای است که سخت تلاش می‌کند تا سرش را بالا نگه دارد.

او در گالوستون(Galveston)، تگزاس، درست خارج از منطقه هیوستون زندگی می‌کند. از علایق او می‌توان به کوله‌گردی، دویدن، یوگا، عکاسی و سفر اشاره کرد.

اکنون او بخشی از ماموریت پیشگامانه‌ی ناسا برای ارسال انسان به مریخ خواهد بود. ماموریت آرتمیس ۲ اولین سفر ناسا به ماه در نیم قرن اخیر است. این آژانس سال گذشته یک کپسول خالی اورین را به مدار ماه فرستاد و پس از انجام ماموریت به زمین بازگرداند.

اگر این ماموریت به خوبی انجام شود، در سال ۲۰۲۵ پرواز دیگری برای فرود انسان روی ماه انجام خواهد شد.

منبع: ایسنا



منبع : پايگاه خبري تحليلي انتخاب

مطالب مشابه